Yleiset matkustusehdot
Nämä Oulun seudun liikenteen yleiset matkustusehdot. Jos ehtojen mahdollisten erikielisten versioiden välillä on tulkintaeroja, suomenkieliset ehdot ratkaisevat. Päivitetyt matkustusehdot on hyväksytty seudullisessa joukkoliikennejaostossa 27.3.2024.
1 Soveltamisala
Näitä ehtoja sovelletaan Oulun seudun liikenteen liikkeelle laskemiin lipputuotteisiin sekä niiden käyttöön joukkoliikenteessä. Ehtojen noudattaminen on edellytys Oulun seudun liikenteen ja asiakkaan jatkuvalle asiakassuhteelle.
2 Yleiset matkustusehdot
2.1 Maksut ja etuudet
Oulun seudun liikenteellä on oikeus periä asiakkaalta palvelupisteessä ja verkkosivuilla nähtävillä olevan kulloinkin voimassa olevan hinnastonsa mukaiset maksut, joita lippujen maksujen lisäksi ovat
- matkakortin perustamismaksu eli korttimaksu
- matkakortin latauksesta myyntipalkkio
- lippujen palauttamisesta, lunastamisesta ja siirtämisestä perittävä käsittelymaksu
- käsittelymaksu muista matkakorttiin liittyvistä selvittelyistä
- aikataulun tulostuspalvelusta maksu.
Myyntipisteillä, mukaan lukien linja-auto, on oikeus periä hinnastonsa mukainen myyntipalkkio. Oulun seudun liikenteellä on oikeus muuttaa hinnastoaan. Palveluhinnaston muutos, jolla Oulun seudun liikenteen korttiehtoihin lisätään lainmuutoksesta tai viranomaisen päätöksestä johtuva maksu tai jolla hinnastossa jo olevaa maksua tai palkkiota korotetaan, tulee voimaan erikseen ilmoitettuna ajankohtana. Palveluhinnaston muutoksista tiedotetaan Oulun seudun liikenteen nettisivuilla.
-
Oulun seudun liikenne voi myöntää opiskelijaksi rekisteröityneelle henkilölle opiskelijaetuushintaisen kausilipun opiskelijan henkilökohtaiselle Oulun seudun liikenteen matkakortille ja OSL-sovellukseen. Rekisteröityä voi Oulun seudun liikenteen määrittelemien kanavien kautta.
-
Etuuden myöntää Iin, Kempeleen, Limingan, Muhoksen, Lumijoen, Oulun ja Tyrnävän kunnan perusopetus tai yksityinen koulu.
Koulusihteeri tekee tilauksen oppilaiden matkakorteista WalttiPro-järjestelmässä, ja Oulun seudun liikenne toimittaa matkakortit kouluille.
Koululaisen matkakortille ladattu lippu oikeuttaa ma-pe kahteen koulumatkaan päivässä kello 6–18.
Koulumatkaa varten tehdylle matkakortille ei voi ladata muita Oulun seudun liikenteen bussilippuja eikä arvoa. Koulumatkalippuun kuuluu vaihtoaika.
Lippu on voimassa koko lukuvuoden ja sillä voi matkustaa vain virallisina koulupäivinä.
Koululaisen matkakortille ei saa ladata kaupungin tai kunnan tarjoamia muita palveluja.
Kun oppilaan oikeus maksettuun koulukyytiin päättyy, matkakortin voi ottaa ns. omaan käyttöön. Tuolloin oppilaan tulee käydä Oulu10-palvelupisteellä, jossa hänen matkakorttinsa asiakasryhmäksi muutetaan lapsi tai nuori (tai aikuinen).
2.2 Oulun seudun liikenteen matkakortin ehdot
-
Oulun seudun liikenteen matkakortti (OSL-kortti) hankitaan alueen palvelupisteestä tai netistä. Kortin perustamisesta veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukainen korttimaksu.
Asiakkaan velvollisuutena on tutustua Oulun seudun liikenteen yleisiin matkustusehtoihin ennen matkakortin hankkimista. Matkakortin luovutuksen yhteydessä asiakkaan ja Oulun seudun liikenteen välille syntyy asiakassuhde, joka on voimassa, kunnes toinen tai molemmat osapuolista sen päättävät. Asiakassuhteen säilymiseksi asiakkaan on noudatettava näitä ehtoja.
2.2.1.1 Henkilökohtainen OSL-kortti
Henkilökohtaisen matkakortin voi hankkia kuka tahansa. Kortin hankinnan yhteydessä asiakkaan henkilöllisyys kuitenkin tarkistetaan.
Alaikäiselle tai ei-täysivaltaiselle henkilölle voidaan myydä oma matkakortti ja lippuja ilman huoltajan tai edunvalvojan suostumusta. Mikäli alaikäisellä henkilöllä ei ole kuvallista henkilöllisyystodistusta, on hänen esitettävä luotettava selvitys henkilöllisyydestään (esim. Kela-kortti). Alaikäinen tai vajaavaltainen henkilö vastaa näiden ehtojen täyttymisestä yhdessä huoltajansa tai edunvalvojansa kanssa.Henkilökohtaisen matkakortin voi hankkia myös toiselle henkilölle. Tällöin on esitettävä valtakirja henkilöltä, jolle kortti hankitaan sekä todistettava oma henkilöllisyys. Valtuutetulla ei tarvitse olla omaa Oulun seudun liikenteen matkakorttia, mutta myös hänestä kerätään tietoja asiakasrekisteriin. Valtuuttaja eli kortin omistaja on yksin vastuussa näiden ehtojen täyttymisestä, mikäli hän on täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö.
Asiakkaan tiedot tallennetaan Oulun seudun liikenteen matkakorttijärjestelmän asiakasrekisteriin. Rekisterinpitäjä on seudullinen joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen eli Oulun kaupunki / joukkoliikennejaosto. Henkilötietolain (523/99) 10§:n mukainen rekisteriseloste löytyy palvelupisteestä sekä Oulun seudun liikenteen verkkosivuilta. Tarkemmat tiedot asiakasrekisteristä ovat kappaleessa 3.1.
Henkilökohtaiselle matkakortille voi ladata asiakasryhmäperusteisia kausilippuja, arvoa, sekä henkilökohtaisia, tietyin ehdoin myönnettyjä, etuuksia sisältäviä lippuja. Kortin asiakasryhmä päivittyy automaattisesti Oulun seudun liikenteen asiakasrekisteriin merkityn henkilötunnuksen perusteella.
2.2.1.2 Haltijakohtainen OSL-kortti
Haltijakohtaisen matkakortin voi hankkia yritys, yhteisö tai 18 vuotta täyttänyt yksityishenkilö. Haltijakohtaisten matkakorttien hankkijoista ei kerätä tietoja asiakasrekisteriin. Matkakortille voi ladata lippuja aikuisen asiakasryhmän hinnalla.
2.2.1.3 Yritys- ja yhteisökohtainen OSL-kortti
Matkakortin voi hankkia y-tunnuksen omaava yritys tai yhteisö. Asiakasrekisteriin tallennetaan y-tunnus, nimi, osoite, puhelinnumero, yhteyshenkilö sekä yrityksen tai yhteisön matkakorttien numero. Yrityksen tietojen oikeellisuus tarkistetaan yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä. Rekisterinpitäjä on Oulun kaupunki / seudullinen joukkoliikennejaosto. Asiakasyrityksellä tai -yhteisöllä on oikeus pyytää siitä asiakasrekisteriin tallennetut tiedot rekisterinpitäjältä. Tiedot voidaan tulostaa asiakkaalle palvelupisteessä.
Yritystä tai yhteisöä edustavalle henkilölle näytetään tai tulostetaan kerätyt tiedot matkakorttia hankittaessa ja hänen velvollisuutensa on tarkistaa ja hyväksyä ne oikeiksi. Matkakortti on haltijakohtainen ja sille voi ladata aikuisen asiakasryhmän lippuja.
-
Oulun seudun liikenteen matkakortille annetaan kolmen (3) vuoden käyttötakuu ostohetkestä alkaen. Kortin teknisen käyttöiän (tällä hetkellä 8 vuotta) päättymisen jälkeen korttia ei voi käyttää matkan maksamiseen, mutta asiakas voi yhden vuoden ajan siirtää kortille jääneen arvon uudelle matkakortille palvelupisteessä. Mikäli arvoa ei vuoden sisällä siirretä uudelle kortille, arvo kirjataan alas.
Kortinomistaja tai -haltija sitoutuu säilyttämään korttiaan huolellisesti käyttötakuun ajan. Kun matkakortin käyttö lopetetaan, se palautetaan palvelupisteeseen hävitettäväksi.
Matkakortti kestää normaalit käyttöolosuhteet. Korttia ei saa muuntaa eikä monistaa, leikata, taittaa tai rei’ittää.
Takuuaikana ilman asiakkaan omaa huolimattomuutta vioittunut matkakortti voidaan vaihtaa veloituksetta uuteen matkakorttiin palvelupisteessä. Uudesta kortista voidaan takuuaikana periä olemassa olevan hinnaston mukainen korttimaksu, jos voidaan todeta, ettei matkakorttia ole säilytetty riittävän huolellisesti tai sitä on vioitettu tahallisesti.
-
Asiakas voi pyytää henkilökohtaista matkakorttiaan koskevan tapahtumahistorian tiettyjen lippujen ja latauksien osalta yhden (1) vuoden ajalta palvelupisteestä tai Oulun seudun liikenteen asiakaspalvelusta. Henkilöllisyys on todistettava. Asiakkaalla ei tarvitse olla matkakorttia mukanaan.
Haltijakohtaisen matkakortin käyttötiedot annetaan kortinhaltijalle. Kortti on oltava mukana palvelupisteessä.
-
Matkakortin voi ladata Oulun seudun liikenteen valtuuttamassa lipunmyyntipisteessä, verkkokaupassa sekä linja-autoissa. Matkakorttiin ladatulla kausilipulla voi maksaa matkat Oulun seudun liikenteessä. Matkakortille ladatulla arvolla voi ostaa kertalipun sekä Oulun seudun liikenteen toimialueella että myös muilla paikkakunnilla, joissa Waltti-järjestelmä on käytössä. Matkakortin voimassaoloaika alkaa, kun se ensimmäisen matkan alkaessa näytetään kortinlukijalle.
Oulun seudun liikenteen matkakortin käytöstä muualla kuin Oulun seudun liikenteen toimialueella jää merkintä sekä Oulun seudun liikenteen toimialueen että käyttöalueen käyttötapahtumarekisteriin.
Matkustaakseen asiakkaalla on oltava kortillaan matkaan oikeutettava, voimassa oleva lippu. Ilman voimassa olevaa lippua matkustavalta peritään kertalipun hinta. Lisäksi voidaan määrätä tarkastusmaksu.
Matkakortti on käytettävä kortinlukijassa aina ajoneuvoon noustessa. Lipuissa on vaihto-oikeus, jonka voimassaolo tarkastetaan käyttämällä Matkakortti kortinlukijassa.
Henkilökohtaista matkakortille ladattua lippua voi käyttää vain kortinomistaja, jonka on pyynnöstä esitettävä kuljettajalle luotettava selvitys henkilöllisyydestään. Matkakorttia käyttävän lapsen ja nuoren on esitettävä pyydettäessä luotettava selvitys iästään kuljettajalle.
Haltijakohtaisen matkakortin saa luovuttaa toisen henkilön käyttöön.Matkakortille ladatulla arvolla voi ostaa kertalipun usealle samaan asiakasryhmään kuuluvalle henkilölle.
Matkakortin lataamisesta peritään aina myyntipistekohtainen myyntipalkkio.
Matkakortille voi ladata kausilipun ja arvoa, jolla voi ostaa kertalippuja. Matkakortille ladatun kausilipun voimassaolo alkaa ensimmäisestä leimauksesta. Voimassa olevan aktiivisen kausilipun aikana kortille voi ladata myös toisen kausilipun. Odottavan kausilipun kausi lähtee voimaan vasta, kun voimassa oleva kausilippu on käytetty loppuun ja kun odottava kausilippu leimataan ajoneuvossa.
-
Kuljettajalla on oikeus periä matkakorttia väärin käyttävältä voimassa olevan hinnaston mukainen kertamaksu. Tarkastajalla on oikeus periä sekä kertamaksu että tarkastusmaksu.
Jos henkilökohtaisen matkalipun sisältävä henkilökohtainen matkakortti on luovutettu toisen henkilön käyttöön tai toisen asiakasryhmän henkilökohtainen tai yritys- ja yhteisökohtainen matkakortti toiseen asiakasryhmään kuuluvan henkilön käyttöön, on kuljettajalla oikeus ottaa matkakortti haltuun matkustajalta. Haltuun otettuja matkakortteja voi tiedustella palvelupisteestä, kolmen (3) vuorokauden kuluessa haltuunotosta. Henkilöllisyys on todistettava korttia noudettaessa. Vastuu väärinkäytöstä johtuvista menetyksistä tai muista vahingoista on kortinomistajalla. Hallussapitoajasta ei makseta korvauksia.
-
2.2.6.1 Henkilökohtainen OSL-kortti
Matkakortin katoamisesta ilmoitetaan palvelupisteeseen, jossa se voidaan sulkea. Asiakkaan on tällöin ilmoitettava henkilötunnuksensa. Tietoturvallisuuden vuoksi suositellaan, että ilmoitus tehdään henkilökohtaisesti paikan päällä tai puhelimitse (ei esim. kirjeellä, sähköpostitse tai verkkolomakkeella). Näin turvataan myös sulkemisen ajantasaisuus. Mikäli asiakkaalla on useita matkakortteja, on palvelupisteeseen kerrottava myös matkakortin numero tai muutoin selvitettävä, mikä korteista halutaan sulkea (identifiointi esim. kortilla olevan lipputyypin perusteella). Matkakortti asetetaan sulkulistalle, joka lähetetään palveluntarjoajien laitteille sähköisesti.
Suljettua matkakorttia ei voi enää käyttää matkustamiseen. Linja-auton kortinlukija antaa hälytyksen, jos suljettua korttia yritetään käyttää.
Suljetun matkakortin tilalle voi ostaa korvaavan matkakortin, jolle suljetulla kortilla olleet liput voidaan siirtää. Lipputiedot tarkistetaan matkakorttijärjestelmän asiakasrekisteristä.
Lippujen siirtämisestä peritään voimassa olevan hinnaston mukainen käsittelymaksu ja uuden matkakortin perustamisesta veloitetaan korttimaksu. Uudella korvattu, suljettu matkakortti poistetaan käytöstä. Mikäli asiakas löytää suljetun, uudella korvatun korttinsa, vanha kortti toimitetaan palvelupisteeseen hävitettäväksi.
Varastetuksi ilmoitettua matkakorttia käsitellään kuten kadonnutta matkakorttia. Kadonneen tai varastetun kortin perustamisesta veloitettua korttimaksua ei hyvitetä.
2.2.6.2 Haltijakohtainen OSL-kortti
Haltijakohtaisen matkakortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille. Oulun seudun liikenne ei ole velvollinen korvaamaan kadonneella tai varastetulla haltijakohtaisella matkakortilla olevia lippuja. Kadonneen tai varastetun matkakortin perustamisesta perittyä korttimaksua ei hyvitetä.
2.2.6.3 Yritys- ja yhteisökohtainen OSL-kortti
Matkakortin katoamisesta ilmoitetaan palvelupisteelle, jossa se voidaan sulkea. Asiakkaan on tällöin ilmoitettava yrityksen y-tunnus. Tietoturvallisuuden vuoksi suositellaan, että ilmoitus tehdään henkilökohtaisesti paikan päällä tai puhelimitse (ei esim. kirjeellä, sähköpostitse tai verkkolomakkeella). Näin turvataan myös sulkemisen ajantasaisuus. Mikäli yrityksellä on useita matkakortteja, on palvelupisteelle kerrottava myös kortin numero tai muutoin selvitettävä, mikä korteista halutaan sulkea (identifiointi esim. kortilla olevan lipputyypin perusteella). Matkakortti asetetaan sulkulistalle, joka lähetetään palveluntarjoajien laitteille sähköisesti.
Suljettua matkakorttia ei voi enää käyttää matkustamiseen. Linja-auton kortinlukija antaa hälytyksen, jos suljettua korttia yritetään käyttää.
Suljetun matkakortin tilalle voi ostaa korvaavan matkakortin, jolle suljetulla kortilla olleet liput voidaan siirtää. Lipputiedot tarkistetaan matkakorttijärjestelmän asiakasrekisteristä. Lippujen siirtämisestä peritään voimassa olevan hinnaston mukainen käsittelymaksu ja uuden matkakortin perustamisesta veloitetaan korttimaksu. Uudella korvattu, suljettu matkakortti poistetaan käytöstä. Mikäli asiakas löytää suljetun, uudella korvatun matkakorttinsa, vanha kortti toimitetaan palvelupisteeseen hävitettäväksi.
Varastetuksi ilmoitettua matkakorttia käsitellään kuten kadonnutta matkakorttia. Kadonneen tai varastetun kortin korttimaksua ei hyvitetä.
-
Kortinomistajalla on oikeus lopettaa matkakorttinsa ja asiakassuhteensa milloin tahansa palvelupisteessä. Kortinomistajan on tällöin todistettava henkilöllisyytensä. Jos kortinomistaja palauttaa henkilökohtaisen matkakorttinsa, on hänellä oikeus lunastaa kortilla olevat liput. Lunastettavat liput käsitellään tarpeettomina, kuten kappaleessa 2.7 on esitetty.
Jos on itse estynyt asioimaan palvelupisteessä, voi valtakirjalla valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asian puolestaan.
Kuolemantapauksessa henkilökohtaisella matkakortilla jäljellä olevat liput voi lunastaa asiakkaan lähiomainen tai kuolinpesä, asianmukaisen virkatodistuksen esittämällä. Lunastuksesta peritään aina voimassa olevan hinnaston mukainen käsittelymaksu.
Lippuja ei voi lunastaa:
- jos lunastettava arvo on pienempi kuin käsittelymaksu,
- jos matkakortteja ei palauteta tai
- jos matkakortti on haltijakohtainen.
Työsuhdematkalippuja ei voi lunastaa, koska hinta koostuu asiakkaan ja työnantajan tai pelkästään työnantajanosuudesta. Korttimaksuja ei hyvitetä.
Oulun seudun liikenteellä on oikeus päättää asiakassuhde, mikäli asiakkuuden ehdot eivät ole täyttyneet. Asiakassuhteen säilymiseksi on asiakkaan noudatettava Oulun seudun liikenteen yleisiä matkustus- ja matkakorttiehtoja. Asiakasrekisteriin tallennettuja asiakastietoja säilytetään yhden (1) vuoden ajan asiakassuhteen päättymisestä. Rekisterin sisältämät tiedot on lueteltu yksityiskohtaisesti rekisteriselosteessa.
-
2.2.8.1 Viallinen OSL-kortti
Oulun seudun liikenteen matkakortille annetaan kolmen (3) vuoden käyttötakuu ostohetkestä alkaen. Tänä aikana ilman asiakkaan omaa huolimattomuutta vioittunut matkakortti voidaan vaihtaa veloituksetta uuteen matkakorttiin palvelupisteessä. Vioittuneella matkakortilla olevat liput voidaan siirtää uudelle matkakortille edellyttäen, että matkakortin sisältö voidaan selvittää matkakorttijärjestelmästä. Korttinumeron on oltava luettavissa matkakortista tai muusta korttia koskevasta tositteesta (esim. korttihistoria).
Uudesta matkakortista voidaan takuuaikana periä voimassa olevan hinnaston mukainen korttimaksu ja lippujen siirtämisestä uudelle kortille käsittelymaksu, jos voidaan todeta, ettei matkakorttia ole säilytetty riittävän huolellisesti tai sitä on vioitettu tahallisesti.
Matkakorttia uusittaessa viallinen kortti on luovutettava palvelupisteelle hävitettäväksi. Vioittuneen matkakortin korttimaksua ei hyvitetä. Jos asiakas ei halua hankkia uutta matkakorttia, viallisella matkakortilla olleet liput käsitellään tarpeettomina, kuten kappaleessa 2.7 on esitetty.
2.2.8.2 Lippujen palautus tarpeettomana
Asiakas voi palauttaa henkilökohtaiselle matkakortilleen ladattuja tarpeettomia lippuja omasta pyynnöstään palvelupisteessä. Asiakkaalla on oltava mukana matkakortti sekä virallinen henkilöllisyystodistus.
Palautuksen arvo lasketaan lipun lataushetkellä voimassa olleen taksan mukaisena. Palautus tehdään
- maksamalla kortille ladatun arvon saldo asiakkaalle
- maksamalla asiakkaalle aloittamattoman kausiluonteisen lipun hinta.
Palautuksesta peritään aina voimassa olevan hinnaston mukainen käsittelymaksu. Yli 30 vuorokauden kausilippuja palautettaessa käsittelymaksu peritään aloitetulta sekä jokaiselta jäljellä olevalta täydeltä 30 vuorokauden jaksolta. Yhtä palautusta kohti voidaan periä enintään kuusi (6) käsittelymaksua. Mikäli palautuksesta maksettava arvo on pienempi kuin käsittelymaksu, lippuja ei voi palauttaa. Haltijakohtaiselle matkakortille ladattuja lippuja ei voi palauttaa. Työsuhdematkalippuja ei voi palauttaa, koska hinta koostuu asiakkaan ja työnantajan tai pelkästään työnantajan osuudesta.
Jos asiakas palauttaa lippuja elämäntilanteen muutokseen (esim. pitkäaikainen sairaalahoito, sairaus tai työttömyys) perustuen, voidaan ottaa huomioon myös matkakortilla käytön estymisen alkamishetkellä olleet liput. Kuolemantapauksessa henkilökohtaisella matkakortilla jäljellä olevat liput voi palauttaa asiakkaan lähiomainen tai kuolinpesä.
2.2.8.3 Virheelliset lippulataukset
Virheelliset lippulataukset on pyrittävä ensisijaisesti ja välittömästi korjaamaan siinä latauspisteessä, jossa virhe on tapahtunut. Jos matkakorttia on käytetty latauksen jälkeen, korjaus voidaan tehdä vain palvelupisteessä. Tällöin korjauspyyntö käsitellään palvelupisteessä Oulun seudun liikenteen ohjeiden mukaisesti. Jos voidaan todeta, että virheellinen lippulataus johtuu asiakkaan omasta virheestä tai huolimattomuudesta, käsitellään lippu tarpeettomana, kuten kappaleessa 2.7 on esitetty. Jos voidaan todeta, että virheellinen lippulataus johtuu palveluntarjoajan virheestä, käsitellään lippu tarpeettomana, kuten kappaleessa 2.7 on esitetty, mutta käsittelymaksua ei peritä. Korjauspyyntö on tehtävä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun asiakas on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita.
Mikäli virhe on johtunut palveluntarjoajan virheestä, asiakkaalle voidaan korvata virheestä aiheutuneet kohtuulliset matkakustannukset (enintään kaksi (2) Oulun seudun liikenteen kertalippua).
2.2.8.4 Virheelliset arvoveloitukset
Virheellisesti tai erehdyksessä tehdyt arvoveloitukset voidaan palauttaa matkakortille tai hyvittää kertalippumatkoina palvelupisteessä tai Oulun seudun liikenteen asiakaspalvelun kautta.
Korjauspyynnöt virheellisistä arvoveloituksista on tehtävä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun asiakas on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Korjauspyynnöt käsitellään palvelupisteessä Oulun seudun liikenteen ohjeiden mukaisesti.
2.3 Lähimaksun käyttöehdot
Lähimaksu tarkoittaa matkalipun ostamista pankkikortin lähimaksuominaisuudella tai muulla lähimaksuun soveltuvalla välineellä. Lähimaksamiseen käyvät kortit: Visa, Visa Electron, Mastercard ja Eurocard. Myös mobiililaitteeseen asennettuun maksusovellukseen, Apple Pay ja Google Pay, liitetyt edellä mainitut maksukortit kelpaavat.
Lähimaksulla asiakkaalle tulostuu vain sähköinen kuitti. Asiakas näkee matkansa, maksamansa hinnan ja voi tulostaa kuitin verkosta https://osl.littlepay.com/.
Lähimaksulla maksetulla matkalla voi kulkea koko Oulun seudun liikenteen alueella. Lähimaksulla maksettuun kertamatkaan kuuluu 90 minuutin matkustusoikeus, jonka aikana voi vaihtaa ajoneuvoa.
Lähimaksussa on käytössä päiväkohtainen kiinteä hinta, eli maksukatto, joka on maksimimäärä mitä kortilta voi veloittaa päivän aikana. Lähimaksussa päivällä tarkoitetaan kello 00:00 ja 23:59 välistä aikaa.
Vaihto-oikeus ja maksukatto määräytyvät samaan lähimaksuvälineeseen. Pankkikortti ja mobiililaite, jonka maksusovellukseen on liitetty sama kortti, eivät ole sama lähimaksuväline.
-
Mikäli maksukorttia on veloitettu virheellisesti, tulee asiakkaan olla yhteydessä Oulun seudun liikenteen asiakaspalveluun 30 vuorokauden sisällä virheen tapahtumisesta. Jos on kyse asiakkaan omasta virheestä tai huolimattomuudesta, maksua ei hyvitetä. Jos on kyse palveluntarjoajan virheestä, maksu voidaan hyvittää
2.4 OSL-sovelluksen käyttöehdot
OSL-sovelluksesta ostettavia lippuja koskevat sovelluksen omat käyttöehdot, jotka löytyvät sovelluksen tiedoista.
2.5 Paperisen kertalipun käyttöehdot
Oulun seudun liikenteessä on erinäisiä paperisia lippuja kuten ajoneuvosta ostettavia kertalippuja, kioskeilta ostettavia kerta- ja vuorokausilippuja, palvelupisteeltä ostettavia lippuvihkoja (sisältää aikuisten tai lasten kertalippuja) sekä tapahtumien käytössä olevia tapahtumalippuja.
Paperisessa lipussa lukee lipun voimassaolo, vaihtoaika ja lippuun sisältyy myös QR-koodi.
Paperinen lippu on leimattava ajoneuvon lukijassa linja-autoon noustaessa.
Käyttämättömiä paperisia lippuja ei hyvitetä eikä lunasta takaisin.
Ajoneuvosta ja kioskeilta ostettavien lippujen voimassaolo käynnistyy ostohetkellä. Muiden paperisten lippujen voimassaolo alkaa lipun ensimmäisestä leimauksesta.
Lippuvihkon kertalipuissa on mainittu viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen Oulun seudun liikenne ei vastaa lipun toimivuudesta.
Ajoneuvosta käteisellä ostetusta paperisesta kertalipusta veloitetaan normaalihinnan lisäksi kello 23:00 – 4:00 aikana voimassa olevan taksan mukainen yölisä.
2.6 Matkustamisen poikkeustilanteet
Jos linja-autossa oleva kortinlukija ei toimi, matkustajan on pyydettävä kuljettajaa tarkastamaan kuljettajalaitteella matkakortilta lipputiedot tai vaihto-oikeus. Vioittunut matkakortti ei oikeuta ilmaismatkaan.
Lähimaksulaitteen puuttuminen linja-autosta, yhteensopivuusongelmat mobiililaitteisiin liitettyjen korttien ja lähimaksulaitteen välillä tai maksuvälineen toimimattomuus eivät oikeuta ilmaiseen matkaan, jälkikäteen maksettaviin hyvityksiin eikä muulla maksutavalla ostettujen lippujen voimassaoloajan pidennyksiin. Matkan voi maksaa lähimaksun puuttuessa linja-autossa muilla maksutavoilla.
Mikäli mikään linja-auton rahastuslaitteista ei toimi laitevian takia, asiakas on oikeutettu ilmaiseen matkaan, ellei asiasta ole tiedotettu toisin.
2.7 Selvityspyynnöt ja hyvitykset
Matkustukseen liittyvät selvityspyynnöt on tehtävä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun asiakas on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Selvityspyynnöt käsitellään palvelupisteessä Oulun seudun liikenteen ohjeiden mukaisesti.
Selvityspyyntöä tehdessä on matkustajan osoitettava henkilöllisyytensä sekä esitettävä asianmukaiset tositteet tapahtuman oikeellisuuden todistamiseksi. Jos on itse estynyt asioimaan palvelupisteessä, voi valtakirjalla valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asian puolestaan.
Jos hyvityshakemus ja/tai reklamaatio hyväksytään, asiakkaalle voidaan korvata virheestä aiheutuneita kohtuullisia kustannuksia kuluttajansuojasta annettuja määräyksiä noudattaen. Hyvityksiä voidaan laskea aloittamattomien kausiluonteisten lippujen sekä käyttämättömien lippujen osalta kuten kappaleessa 2.7.2 on esitetty tai takautuvasti.
- käytetyn arvon osalta kulloinkin voimassa olleen taksan mukaisena ja
- käytettyjen kausilippujen osalta lataushetkellä voimassa olleen taksan mukaisena.
Jos takautuva hyvityshakemus johtuu lipun käytön estymisestä (yli viisi (5) vuorokautta, esim. pitkäaikainen sairaalahoito, sairaus) tiettynä ajanjaksona lipun voimassaoloaikana, voidaan asia käsitellä vain niiden lippujen osalta, joista käyttötiedot voidaan selvittää (arvolla matkustaminen tai kausilippu, jossa matkojen määrä on sidottu voimassaoloaikaan). Asiakkaalle koitunut kausilipun arvon menetys lasketaan järjestelmässä jakamalla kausilipun hinta kausilipun pituudella ja kertomalla tulos käyttämättä jääneillä vuorokausilla.
Käsittelymaksu peritään, jos hyvitysperuste johtuu asiakkaan omasta virheestä, huolimattomuudesta tai lipun käytön estymisestä (yli viisi (5) vuorokautta, esim. pitkäaikainen sairaalahoito, sairaus). Yli 30 vuorokauden kausilippuja hyvitettäessä tai palautettaessa käsittelymaksu peritään aloitetulta sekä jokaiselta jäljellä olevalta täydeltä 30 vuorokauden jaksolta. Jos hyvitysperuste johtuu palveluntarjoajan virheestä, käsittelymaksua ei peritä. Mikäli hyvityksestä tai palautuksesta maksettava arvo on pienempi kuin käsittelymaksujen summa, lippuja ei hyvitetä eikä niitä voi palauttaa.
Korttimaksuja ei hyvitetä. Työsuhdematkalippuja ei hyvitetä eikä niitä voi palauttaa, koska hinta koostuu asiakkaan ja työnantajan tai pelkästään työnantajan osuudesta. Laajan, esimerkiksi bussiliikennettä koskevan lakon osalta annetaan erilliset hyvittämisohjeet. Liikennehäiriö, esimerkiksi vuoron tai sen osan puuttuminen tai etuajassa tai myöhässä tuleminen eivät yleensä oikeuta korvauksiin. Hyvitystä voidaan maksaa tapauskohtaisesti harkinnan mukaan Oulun seudun liikenteelle osoitetun hakemuksen perusteella.
3 Oulun seudun liikenteen velvollisuudet, vastuu ja oikeudet
-
Matkakorttijärjestelmän asiakasrekisteriin kerätään henkilökohtaisen matkakortin omistajista asiakastiedot ja ne lataus- ja käyttötapahtumat, joita Oulun seudun liikenne tarvitsee hoitaessaan matkakorttijärjestelmän asiakaspalvelua ja kuluttajansuojaa.
Tiedot tallennetaan Oulun seudun liikenteen matkakorttijärjestelmän asiakasrekisteriin. Rekisterinpitäjä on Oulun kaupunki / seudullinen joukkoliikennejaosto. Henkilötietolain (523/99) 10§:n mukainen rekisteriseloste löytyy palvelupisteestä sekä Oulun seudun liikenteen verkkosivuilta.
Henkilötiedot kerätään asiakkaan henkilötunnuksen perusteella väestörekisterikeskuksen ylläpitämästä väestötietojärjestelmästä. Asiakkaalle näytetään tai tulostetaan kerätyt tiedot korttia hankittaessa ja hänen velvollisuutenaan on tarkistaa ja hyväksyä ne oikeiksi. Asiakkaalla on oikeus pyytää virheelliset tiedot korjattaviksi. Pyyntö osoitetaan rekisterinpitäjälle.
Asiakkaalla on oikeus pyytää hänestä asiakasrekisteriin tallennetut tiedot rekisterinpitäjältä. Tiedot voidaan tulostaa asiakkaalle palvelupisteessä (henkilöllisyys todistettava).
Asiakasrekisterin tietoja voidaan käyttää suoramarkkinointiin henkilötietolain 19 §:n mukaisesti asiakkaan nimenomaisella suostumuksella. Tietoja ei anneta kolmannen osapuolen käyttöön.
Matkakortille ja asiakasrekisteriin tallennettavia tietoja ovat kortinomistajan nimi, henkilötunnus, koti- ja asuinkunta sekä asiakasryhmä. Ainoastaan asiakasrekisteriin tallennetaan lisäksi kortinomistajan osoite, luovutetun kortin korttinumero, vapaaehtoisina tietoina puhelinnumero sekä sähköpostiosoite sekä matkakortin lataustiedot ja käyttötietoina matkustustiedot niistä lipuista, joilla on asiakkaalle rahallista merkitystä. Viimeisimmät enintään seitsemän (7) käyttötapahtumaa tallentuu myös matkakortille. Matkakortilla oleva henkilökohtainen tietosisältö on aina salatussa muodossa.
Kaikki asiakastiedot nähdään sekä palvelupisteessä että asiakaspalvelussa. Asiakastietoja säilytetään yhden (1) vuoden ajan asiakassuhteen päättymisestä. Palveluntarjoajien laitteet näyttävät kuljettajalle tai myyjälle vain matkakortille tallennettuja tietoja.
Asiakasrekisterin sisältämät tiedot on lueteltu yksityiskohtaisesti rekisteriselosteessa. Asiakkaan yksilöintitietojen tyypillisimmät käyttötarkoitukset ovat
- henkilökohtaisen matkakortin myynti
- asiakkaan osoitetietojen muutokset
- löytyneen matkakortin omistajan tunnistaminen
- matkakortin sulkeminen katoamistapauksessa
- matkakortin lopettaminen asiakassuhteen päättyessä
- vioittuneen matkakortin vaihtaminen
- asiakkaan tunnistaminen matkakortilla olevien lippujen palauttamistilanteissa
- virhetilanteiden selvitykset sekä asiakkaan pyynnöstä tapahtuva matkakortin lataustapahtumien ja tiettyjen käyttötapahtumien tarkistaminen.
Oulun seudun liikenteellä on oikeus käyttää keräämiään asiakastietoja sähköisessä asiakasviestinnässä ja suoramarkkinoinnissa, mikäli asiakas on antanut tähän suostumuksensa.
Palvelupisteen henkilökunnalla, joilla on asiakastietojen päivitys- ja tarkistusoikeudet, on ehdoton vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus.Palvelupisteen henkilöillä on vain asiakkaan pyynnöstä oikeus käsitellä asiakastietoja ja selailla järjestelmästä asiakkaan matkakortille tallentuneita lataustapahtumia sekä rekisteriselosteessa määritettyjä käyttötapahtumia.
-
Oulun seudun liikenne ei vastaa matkakortin käytöstä muissa kuin matkustukseen liittyvissä palveluissa eikä ole velvollinen korvaamaan mahdollisten muiden sopimusyritysten tai palveluntuottajien toimesta koitunutta matkustukseen liittymätöntä vahinkoa.
-
Oulun seudun liikenteen matkustusehdot ovat voimassa toistaiseksi. Ehtoja voidaan muuttaa. Jos ehtojen muutos lisää kortinhaltijan- tai omistajan velvollisuuksia tai vähentää hänen oikeuksiaan eikä johdu lain muutoksesta tai viranomaisen päätöksestä, Oulun seudun liikenne ilmoittaa muutoksesta julkaisemalla tiedotteen palvelupisteessä sekä verkkosivuillaan. Muutos tulee voimaan tiedotteessa ilmoitettuna ajankohtana.