Asiakastyytyväisyys on pysynyt korkealla

Matkustajia bussipysäkillä.

Julkaistu:

Tutkimme asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihimme kaksi kertaa vuodessa. Syksyllä 2024 tehtyyn kyselyyn saatiin yhteensä 3 003 vastausta. Kysely tehtiin jalkautumalla linja-autoihin haastattelemaan matkustajia kaikilla OSL-linjoilla. Haastatteluista ja tulosten analysoinnista vastasi Roidu Oy.

Viime kesänä Oulun seudun liikenteessä tuli runsaasti käyttöön uusia sähköbusseja, jotka tarjoavat matkustajille entistä mukavampaa matkustamista. Samalla kuluvan vuoden liikennöintikausille nostettiin vuorojen määrää edellisvuoteen verrattuna: kesälle 14 %  ja kuluvalle talvelle 10 %. Palvelun parantaminen mahdollisesti kompensoi kesällä kaupunkilinjojen laitteisto-ongelmista aiheutuneita vuorojen täsmällisyydessä ilmenneitä haasteita.

Tulokset parantuneet hieman

Tulokset ovat kautta linjan hieman parantuneet verrattuna viime syksyn mittaukseen. Tiedon saatavuus reiteistä ja aikatauluista 4,42 (11/2023: 4,37), lipputuotteet ja niiden ostaminen 4,35 (11/2023: 4,33) ja reitit ja aikataulut 4,11 (11/2023: 4,05).

Tutkimuksessa matkustajien suositteluhalukkuutta mitattiin NPS-arvosanalla (NPS = net promoter score), jonka asteikko on -100–100. Oulun seudun liikenne sai NPS-suositteluindeksiksi 53. Suositteluindeksi nousi 11/2023 mittauksesta (48).

Oulun seudun liikenteen palveluiden yleisarvona 4,29 oli hieman parempi kuin edellisessä mittauksessa (4,24). Yli 90 prosenttia matkustajista piti Oulun seudun liikenteen palvelua joko erittäin tai melko hyvänä.

Tutkimuksessa vuoroja koskevissa kysymyksissä arvoasteikolla 0–5 yli neljän tulokset on saatu osa-alueissa: kuljettajan ystävällisyys (4,28), kuljettajan ajotapa (4,31), Linja-auton siisteys ja kunto (4,19) ja vuoron täsmällisyys (4,24). Verrattaessa tuloksia marraskuussa 2023 tehtyyn tutkimukseen tulokset ovat nousseet kuljettajan ajotapaa (-0,03 %) lukuun ottamatta kaikilla osa-alueilla. Eniten nousua oli linja-auton siisteyteen ja kuntoon liittyen (+0,16 %).

Vuorojen täsmällisyys

Tarkemmissa vuorojen täsmällisyyttä koskevissa kysymyksissä Oulun seudun liikenteen saama arvosana 4,24 laski vain vähän edelliseen kyselyyn verrattuna (4,29). Vaikka kesällä oli ongelmia, valtaosa piti vuorojen täsmällisyyttä silti hyvänä: 45,62 % melko hyvänä ja 35,43 % erittäin hyvänä. Erittäin huonona tai huonona vuorojen täsmällisyyttä piti alle viisi prosenttia matkustajista.

Reitit ja aikataulut

Liikennöintiä on kehitetty parhaan käyttäjäpotentiaalin alueilla. Matkustajien näkemykset nykyisistä talviliikenteen reiteistä ja aikatauluista olivat myönteisempiä kuin edellisessä kyselyssä 4,11 (4,09). Erittäin tai melko hyvänä aikatauluja ja reittejä piti 77,76 prosenttia matkustajista. Vain alle viisi prosenttia piti aikatauluja ja reittejä huonoina.

Kyselyn toteutustapa

Tiedot kerättiin matkustajilta syys-lokakuussa 2024. Kohdejoukkona oli Oulun seudun liikenteen linja-autoilla matkustavat yli 15-vuotiaat. Tutkimusyhtiön haastattelijat jakoivat kyselylomakkeen matkustajille linja-autoissa tabletilla tai paperilomakkeena. Yhtiö kiintiöi tulokset linjan ja matkustusajan (kello 7–9, 9–13 ja 13–17) mukaan.

Kiitokset matkustajille ja yhteistyökumppaneille

Kiitämme matkustajia saamistamme palautteista. Kiitämme myös kuljettajia, jotka huolehtivat matkustajat turvallisesti töihin ja kouluun. Jatkamme Oulun seudun liikenteen palveluiden kehittämistä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Kaksi kertaa vuodessa tehtävät asiakastyytyväisyyskyselyt jatkuvat. Seuraavan kerran haastattelijat jalkautuvat linja-autoihin keväällä ja syksyllä 2025.